قرارداد فاینانس راهآهن تهران - قم - اصفهان با چینیها امضا شد
مدیر کل دفتر مشارکت و جذب سرمایه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با تشریح آخرین وضعیت ۸ طرح ریلی در اولویت تامین فاینانس گفت: اخیرا قرارداد فاینانس راهآهن تهران-قم-اصفهان با چین به ارزش ۱.۹ میلیارد یورو امضا شد.
غلامرضا عزیزی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه ۸ طرح ریلی در اولویت نخست تامین فاینانس قرار گرفتهاند گفت: موافقتنامههای کلی برای اجرای این پروژهها صورت گرفته اما هنوز منجر به عقد قراداد نشده اما در حال پیگیری هستند.
وی با بیان اینکه فاینانس این پروژهها از چین تامین میشود گفت: هشت طرح ریلی شامل فاینانس "تهران- قم- اصفهان"، "قزوین - رشت- انزلی- آستارا"، "همدان - سنندج"، "راهآهن غرب کشور"، "میانه - اردبیل"، "میانه - بستان آباد - تبریز"، "راه آهن گرگان - بجنورد - مشهد" و "شیراز- بوشهر- عسلویه" هستند.
مدیرکل دفتر مشارکت و جذب سرمایه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور افزود: مذاکره برای انعقاد قرارداد تامین فاینانس این پروژهها از حدود دو سال گذشته آغاز شده که در نهایت اخیرا قرارداد تامین فاینانس خط ریلی تهران -قم- اصفهان به میزان ۱.۹ میلیارد یورو با طرف چینی به امضا رسید.
عزیزی افزود: البته این پروژه به منابع بیشتری نیاز دارد که مابقی آن باید از سرمایههای خارجی تامین شود.
مدیرکل دفتر مشارکت و جذب سرمایه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ادامه داد: موافقت نهایی پروژههای ریلی قزوین - رشت و همدان - سنندج برای تامین فاینانس انجام شده و مقدمات امضای قرارداد این دو پروژه نیز در حال انجام است.
عزیزی ادامه داد: پنج طرح ریلی دیگر در مرحله مذاکره در حوزههای فنی و تامین مالی قرار دارند.
مدیرکل دفتر مشارکت و جذب سرمایه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: برای این ۸ طرح مذکور مجوز شورای اقتصاد، ماده ۶۲ و ترک تشریفات سازمان مدیریت و برنامه ریزی صادر شده است.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ششم اسفند سال گذشته و در جریان چهاردمین سفر هیأت دولت به استان قم عملیات اجرایی خط آهن سریعالسیر تهران - قم - اصفهان به طول بیش از ۴۰۰ کیلومتر با دستور رئیس جمهور صادر شد. از طریق این خط آهن که به صورت دو خطه اجرا میشود امکان تردد قطارهای برقی سریعالسیر با سرعت ۳۰۰ تا ۳۵۰ کیلومتر در ساعت فراهم خواهد شد.
با اجرای این خط آهن مسیر ریلی تهران به اصفهان حدود ۱۳۸ کیلومتر کاهش خواهدیافت و پیشبینی میشود در دوره بهرهبرداری از آن ۵۵ میلیارد تومان در مصرف سوخت صرفهجویی شده و مزایای ریالی ایجاد بهرهبرداری از آن ۵۸۵ میلیارد تومان باشد. پیشبینی شده این پروژه در مدت ۴ سال اجرا شود./
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.