امور نگهداری خط و ابنیه فنی راه آهن منطقه اصفهان

تعمیر و نگهداری خط و ابنیه فنی راه آهن اصفهان

امور نگهداری خط و ابنیه فنی راه آهن منطقه اصفهان

تعمیر و نگهداری خط و ابنیه فنی راه آهن اصفهان

این وبلاگ جهت ثبت اخبار، اطلاعیه ها و رخدادهای کلی امور نگهداری خط و ابنیه فنی راه آهن منطقه اصفهان و بطور کلی ارتباط با همکاران ناحیه اصفهان و سایر نواحی ایجاد شده است.
با ثبت نظرات در وبلاگ یا از طریق تلگرام شماره 09132861258 و کانال تلگرامی rstcesf@ ما را در این امر یاری نماید.
از صبر و شکیبابی شما سپاسگزارم
اکبر بوجاری

طبقه بندی موضوعی

آخرین نظرات

نویسندگان

شنبه, ۳ مرداد ۱۳۹۴، ۰۶:۵۱ ق.ظ

۰

« علل سفیدک زدگی و رفع معایب آن »

شنبه, ۳ مرداد ۱۳۹۴، ۰۶:۵۱ ق.ظ

 وجود سفیدک زدگی در خط یکی از نقاط ضعف خط محسوب و به عوامل مشروحه ذیل بستگی دارد :

1-درجازدگی ریل: در حین تردد قطار،چرخهای واگن ضربات شدیدی به محلِ درجازدگی وارد مینماید.و بر اثر این ضربات سبب زیرخالی تراورس و منجر به سفیدک زدگی درچندین تراورس میگردد . بمنظور از بین بردن این نوع سفیدک زدگیها ، بایستی محل در جازدگی جوشکاری یا تعویض ریل گردد ، و بالاست محّل آ ن که کارآیی ندارد تعویض و خط زیرکوبی گردد .

2- عدم بغل زنی و روزنی مطلوب در جوشها : بر اثر برخورد چرخ واگنها به جوشهائیکه معایب بغل زنی و روزنی دارند ، ضرباتی از طریق چرخ واگنها به محل جوشها وارد میگردد . و بر اثر ضربات وارده و انتقال آن به تراورسها ، و حرکت عمودی تراورسها ، سفیدک زدگی در محل جوش بوجود می آید که بالطبع با برطرف نمودن معایب بغل زنی و روزنی و ناترازی جوش ، سفیدک زدگی نیز برطرف خواهد شد . ضمناً پس از رفع معایب جوش بالاست نامرغوب محل جوش و پیچبندی و احیاناً تراورس شکسته تعویض شود.

3- زیر خالی تراورسها :چنانچه چندین تراورس پشت سر هم زیر خالی و کمبود بالاست زیر تراورس داشته باشد در حین عبور  قطار ، تراورس ها بیش از اندازه حرکت عمودی داشته سبب سفیدک زدگی در محل زیرخالی تراورس میگردد . این نوع سفیدک زدگیها نه تنها بستر خط را نامطلوب جلوه میدهد، بلکه بمرور سبب از بین رفتن بالاست ، شکستگی تراورس، شل شدن پیچهای تراورس ، ناترازی در خط و لهیدگی در ریل مینمایند . جهت رفع این نوع سفیدک زدگیها، بایستی تراورسهای محل را کاملاً گونیا و پیچبندی و پس از تعویض بالاست ، خط را بِنحو مطلوب با ماشین زیرکوب زیرکوبی نمایند.

4-کمبود بالاست و عدم تفکیک بموقع آن : کمبود بالاست در زیر تراورس یا بعبارت دیگر قرار گرفتن تراورس روی خاک ، سبب سفیدک زدگی میگردد . با تفکیک و تعویض بالاست و سپس تأمین بالاست ، بوسیله ماشین زیرکوب حدود پنج سانتیمتر خط را بالا آورد و زیرکوبی نمایند تا سفیدک زدگی از بین خواهد رفت .  

5- وجود درز ریل در خط : در محورهائیکه ریلها جوشکاری طویل نشده اند بمرور بعلت لهیدگی سر ریلها،در محل ژوئنها، سفیدک زدگی بوجود می آید. پس از جوشکاری درزها و تعویض بالاست آلوده و تأمین بالاست مورد نیاز ، با زیرکوبی خط ، عامل ایجاد سفیدک زدگی از بین خواهد رفت.و اگر ریلگذاری مسیر با ریل U33 باشد و نتوان جوشکاری طویل نمود بایستی سر ریلهای لهیده شده را بطول 25 سانت بریده و تامپون زنی و تنظیم درز نمود .

6- نامرغوب بودن بالاست : با استفاده از بالاست نامرغوب و ناپایدار که سایش و   لوس آنجلس آن از از بیست کمتر است و بر اثر عدم مقاومت و سایش زیاد در زیر تراورس پودر و خورد شده و تولید خاک و صلبیت در خط مینماید و بمرور سبب سفیدک زدگی در خط میشود.جهت از بین بردن این نوع سفیدک زدگیها ، بایستی بِطور کلی بالاست نامرغوب از زیر خط به بیرون تخلیه ، و پس از بالاست ریزی ، خط زیرکوبی و تراز گردد.     

7- سفیدک زدگی در روی پلها : بعلت عدم تفکیک بِموقع بالاست در روی پل ، وکمبود بالاست در زیر خط ، باعث کم شدن فاصله بین تراورس و تابلیه پل میگردد که در نتیجه سفیدک زدگی در روی پلها بوجود می آید. بِمنظور پیشگیری از صدمات وارده بر تابلیه پل ، و رفع سفیدک زدگی بایستی بالاست این قبیل پلها تعویض ، و بالاست مورد نیاز تأمین گردد . با در نظر گرفتن شیب و فراز منطقه حدود 20 الی 25 سانت بالاست زیر تراورس و تابلیه داشته باشد.

8- محل عایق بندی علائم در طرفین ایستگاهها : ایجاد ژوئن جهت عایق بندی علائمی در هزارمتری و چهار صد متری طرفین ایستگاهها موجب سفیدک زدگی در خط گردیده درزهای موجود در عایقبندی نقاط ضعف فراوان در بلاکها بوجود آورده و بمرور  سبب لهیدگی سر ریل و شکستگی تراورس و از بین رفتن بالاست و ناترازی در خط ایجاد نموده است . که بایستی در مورد رفع درز ریل محل عایق بندی ، چاره اندیشی و از طریق شیمیایی نمودن ، محل عایق بندی رفع معضل نمود. 

9- لهیدگی ریل : بر اثر افزایش بار محوری و حمل بار بیش از حد توان دیزل و نداشتن فشار ترمز کافی هنگام مانور قطار در ایستگاهها ، و یا عدم کشش دیزل در فراز و یا ... درجازدگی روی ریل در طول خط و ایستگاهها ایجاد میگردد. با ایجاد لهیدگی و پوسته پوسته شدن ریل در حین عبورقطار، سفیدک زدگی در خط بوجود  می آید. با رفع معایب لهیدگی و درجازدگی از طریق جوشکاری و یا تعویض ریل و سپس تعویض بالاست نامرغوب و زیرکوبی مطلوب سفیدک زدگی نیز برطرف خواهد شد.

پیروز و سربلند باشید

اکبر بوجاری

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۵/۰۳
اکبر بوجاری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی