امور نگهداری خط و ابنیه فنی راه آهن منطقه اصفهان

تعمیر و نگهداری خط و ابنیه فنی راه آهن اصفهان

امور نگهداری خط و ابنیه فنی راه آهن منطقه اصفهان

تعمیر و نگهداری خط و ابنیه فنی راه آهن اصفهان

این وبلاگ جهت ثبت اخبار، اطلاعیه ها و رخدادهای کلی امور نگهداری خط و ابنیه فنی راه آهن منطقه اصفهان و بطور کلی ارتباط با همکاران ناحیه اصفهان و سایر نواحی ایجاد شده است.
با ثبت نظرات در وبلاگ یا از طریق تلگرام شماره 09132861258 و کانال تلگرامی rstcesf@ ما را در این امر یاری نماید.
از صبر و شکیبابی شما سپاسگزارم
اکبر بوجاری

طبقه بندی موضوعی

آخرین نظرات

نویسندگان

جمعه, ۱۲ تیر ۱۳۹۴، ۱۰:۰۰ ب.ظ

۰

نظافت و نگهداری و تنظیم سوزن(دوراهه)

جمعه, ۱۲ تیر ۱۳۹۴، ۱۰:۰۰ ب.ظ

سوزنها یکی از نقاط ضعف خط محسوب و بایستی نسبت به نگهداری و تنظیم و نظافت آنها توجّه  کافی مبذول نمود . در غیر اینصورت بِجهت حساسیت خاص سوزن ، امکان وقوع سانحه در روی آنها بِدور از انتظار نخواهد بود . اغلب سوانح در روی سوزن اتفاق می افتد . لذا جهت تردد سلامت و ایمنی قطارها ، بایستی برنامة کاری مدوّن در جهت رفع نواقص آنها تنظیم و اعمال نمود لذا بِجهت اهمیّت نگهداری و نظافت سوزن پیشنهاد مینماید علاوه بر بازدید کمیسیون سوانح منطقه ، با برنامه ریزی مدوّن همه ماهه حداقل دو بار سوزنهای منطقه ، توسط اکیپی متشکل از رؤسا یا معاونین نگهداری خط و علائم و سیر و حرکت بازدید و رفع نواقص گردد .  ضمناً در بازدیدهای سوزن مراتب زیر را مورد توجّه  قرار دهند .

1- قبل از نظافت سوزن بایستی بوسیله شابلون نقاط ناترازی و افتادگی و زیرخالی موجود در آنها شناسائی و رفع عیب گردد. عموماً سوزنها در قسمت زبانه زیرخالی و در قسمت تکه مرکزی ناترازی مشاهده میگردد .

قبل از نظافت سوزنها بایستی ، ناترازی و افتادگی موجود در آنها بوسیله شابلون شناسائی ورفع گردد.

2- اندازه چسبندگی زبانه سوزن به ریل پهلوئی بررسی و تنظیم گردد . عدم چسبندگی زبانه به ریل پهلوئی منجر به سانحه خواهد شد . چسبندگی زبانه سوزن به ریل پهلوئی نباید حداکثر از دو میلیمتر بیشتر باشد . نوک زبانه سوزن بایستی هشت میلیمتر پائین تر از ریل پهلوئی قرارگیرد چنانچه ابتدای زبانه سوزن با ریل پهلوئی برابر هم قرار گیرند امکان خط به خط شدن واگن و خروج از خط بدور از انتظار نیست .

3- میاندار زبانه سوزن تنظیم گردد .

4- ماشین سوزن و متعلقات مربوطه بوسیله مسئولین علائم تنظیم و نظافت شود .

5- صفحات سرسره از نظر تماس با زبانه سوزن تنظیم شوند . چنانچه زبانه سوزن با صفحات سرسره تماس نداشته باشد هنگام حرکت قطار از روی سوزن بجهت ناپایداری زبانه امکان حرکت عرضی و متعاقب آن خروج از خط خواهد بود. 

صفحات سرسره در زیر زبانه های سوزن بایستی به نحوی تنظیم شوند که تماس زبانه ها با صفحات یکنواخت باشد .

6- میاندار های تکه مرکزی در جایگاه خود مقابل گیج که روی تکه مرکزی حک شده است  نصب و تنظیم گردد . تا هنگام تردد قطارها از روی  تکه مرکزی از حرکت عرضی تکه مرکزی جلوگیری شود.

میاندارهای تکه مرکزی سوزنها ، نقش مهمی در تثبیت موقعیت تکه مرکزی دارد و بایستی در جایگاه خود نصب گردد .

7- زیرکوبی تراورسهای زیر خالی و پیچبندی کامل سوزن انجام پذیرد .

8-چنانچه ریل پهلوئی سوزن درجازدگی و یا لهیدگی داشته باشد نسبت به  تعویض و یا ترمیم آن اقدام شود .

9- لهیدگی بالی نباید تکه مرکزی و کج شدن دماغه قلب سوزن ، بِموقع مرمّت و یا تعویض شود . خوردگی و سائیدگی ریلهای بالی از هشت میلیمتر بیشتر باشد کج شدن دماغه قلب سوزن نشانگر عدم تنظیم ریل هادی با ریل پهلوئی میباشد . چنانچه فاصله ریل هادی نسبت به ریل پهلوئی بیشتر از 41 میلیمتر باشد این عمل ایجاد میشود .

10- تراورسهای سوزن بخصوص تراورسهای طویل شکسته شده در زیر تکه مرکزی  تعویض شوند . 

11- زبانه های سوزن که بیش از حّد سایش و یا پریدگی دارند تعویض شوند .

12-در هنگام نظافت سوزنها ، بایستی زبانه سوزن و ریل پهلوئی و صفحات سرسره به گازوئیل شستشو شودو از آغشته شدن تراورس به گازوئیل یا روغن اکیداً خودداری شود.

13- کلیة جرم گرفتگی زبانه و ریل پهلوئی و صفحات سرسره و تکه مرکزی که قبلاً آغشته به گازوئیل گردیده با کاردَک و برس سیمی پاک و تمیز گردد .

14- محلهائیکه بوسیله کاردَک تمیز گردیده بایستی مجدداً به گازوئیل آغشته شودتا با  کشیدن بُرس سیمی تمام جرمهای آن تمیز شود .

15- صفحات سرسره بایستی بوسیله گازوئیل و با کشیدن کاردَک و بُرس سیمی تمیز شوند.

16- پس از تنظیمات لازم و نظافت کامل بوسیله گازوئیل ، روی صفحات سرسره 3 تا 4 قطره روغن 30 یا 40 ریخته و با هماهنگی پانِل ایستگاه چندین بار مبادرت به تعویض زبانه سوزن شود تا روی صفحات سرسره و زیر زبانه سوزن آغشته به روغن شود . 

17-گریسکاری زبانه سوزن در هر ماه دو مرتبه،میتواند از سایش زبانه سوزن جلوگیری نماید. 

18- گِل و جرم های حاصل از نظافت سوزنها ، بایستی از اطراف سوزن و داخل خط جمع آوری و به بیرون ریخته شود تا بالاست سوزن را آلوده ننماید.

19-در هنگام نظافت سوزنها نبایستی تراورس و بالاست آغشته به گازوئیل و یا روغن گردد. آغشته شدن تراورس چوبی سوزن به گازوئیل و روغن ، و نفوذ روغن و گازوئیل در داخل سوراخ پیچها سبب میشود هنگام محکم کردن پیچها ، محل سوراخها گشاد و جا باز نموده ، و پیچها بِطور کامل محکم نشوند.

20- نوک زبانه سوزن بایستی حدود هشت میلیمتر پایین تر از ریل پهلوئی قرار گیرد.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۴/۱۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی