امور نگهداری خط و ابنیه فنی راه آهن منطقه اصفهان

تعمیر و نگهداری خط و ابنیه فنی راه آهن اصفهان

امور نگهداری خط و ابنیه فنی راه آهن منطقه اصفهان

تعمیر و نگهداری خط و ابنیه فنی راه آهن اصفهان

این وبلاگ جهت ثبت اخبار، اطلاعیه ها و رخدادهای کلی امور نگهداری خط و ابنیه فنی راه آهن منطقه اصفهان و بطور کلی ارتباط با همکاران ناحیه اصفهان و سایر نواحی ایجاد شده است.
با ثبت نظرات در وبلاگ یا از طریق تلگرام شماره 09132861258 و کانال تلگرامی rstcesf@ ما را در این امر یاری نماید.
از صبر و شکیبابی شما سپاسگزارم
اکبر بوجاری

طبقه بندی موضوعی

آخرین نظرات

نویسندگان

آخرین مطالب

۷ مطلب در دی ۱۳۹۴ ثبت شده است

نخستین اثر لغو تحریم‌ها و تحول در حوزه ریلی/ اجرای روسازی ۱۰۰۰ کیلومتر خطوط ریلی توسط روس‌ها

معاون وزیر راه و شهرسازی ریل طویل را از تکنولوژی‌های جدید خواند و گفت: روس‌ها اعلام کردند حاضرند تکنولوژی ساخت ریل طویل را در اختیار ایران بگذارند و نحوه نصب را نیز آموزش دهند. همچنین برای اختصاص ۵۰۰ میلیون دلار خط اعتباری در این زمینه اعلام آمادگی کردند.

علی نورزاد با بیان اینکه ساعاتی پیش از سفر مسکو به تهران بازگشت گفت:‌ از آنجاکه این سفر با اجرای برجام و لغو تحریم‌ها همزمان شد روس‌ها به تکاپو افتادند و بسیار هیأت ایرانی را تحویل گرفتند.

وی افزود: روس‌ها اعلام کردند حاضرند تکنولوژی ساخت ریل طویل را در اختیار ایران بگذارند٬ نحوه نصب را نیز آموزش دهن خودشان هم در این زمینه در ایران کار کنند. همچنین  برای اختصاص ۵۰۰ میلیون دلار خط اعتباری در این زمینه اعلام آمادگی کردند.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با بیان اینکه برای نخستین بار ایران از فناوری ریل طویل بهره‌مند می‌شود گفت:‌ ریل‌های معمولی ۱۸ متر است اما ریل‌‌های طویلی که روس‌ها قرار است تکنولوژی‌اش در اختیار ایران بگذارند ۱۰۰ متری هستند. در واقع  با اجرایی شدن تفاهم یادشده می‌توان در خطوط ریلی کشور ریل ۱۰۰ متری نصب کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ریل طویل را از تکنولوژی‌های جدید خواند و افزود: روس‌ها قبلا حاضر نبودند این تکنولوژی را به ما بدهند اما بعد از اجرای برجام خودشان برای همکاری با ایران در این زمینه اظهار تمایل کردند یعنی دیدند که دیگر برای بهره‌مندی از بازار ایران باید با رقبای غربی رقابت کنند و به چنین تصمیمی رسیدند.
نورزاد اظهار کرد: سفر ما به مسکو با هدف خرید ریل انجام شد و اجرای روسازی هزار کیلومتر خطوط ریلی را نیز با روس‌ها تفاهم کردیم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ دی ۹۴ ، ۱۶:۵۷
اکبر بوجاری

منتظری در مراسم امضا موافقت نامه قطار حومه ای اصفهان-نجف آباد:

مسعود منتظری شهردار نجف آباد مشارکت با وزارت راه و شهرسازی برای شهرداری‌ها یک فرصت دانست و گفت: با نگاهی که در وزارت راه و شهرسازی وجود دارد کلانشهرها می‌توانند بسیاری از مشکلات حمل و نقلی خود را برطرف کنند.

مسعود منتظری امروز دوشنبه ۲۸ دی در مراسم امضای موافقت‌نامه قطار حومه ای اصفهان-نجف آباد با اشاره به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این طرح گفت: این طرح در وزیر راه و شهرسازی به نجف آباد به وی پیشنهاد شد و با دید بازی که دکتر آخوندی دارد با این پیشنهاد موافقت کرد.

وی با بیان اینکه پس از آن با پیگیری‌هایی که از سوی مسئولان استانی با وزارت راه و شهرسازی صورت گرفت٬ موفق به تنظیم این موافقت نامه شدیم٬ ادامه داد: این قطار از سه شهرستان پرجمعیت نجف‌آباد٬ خمینی‌شهر و اصفهان را به هم متصل می‌کند.

شهردار نجف‌آباد با اشاره به جایگاه ویژه شهرنجف‌آباد افزود: چنین مدل حمل‌ونقلی برای نجف آباد یک نیاز بود و این خط ریلی که از ۷ شهر عبور می‌کند می‌تواند بسیار از ترافیک مبادی ورودی به اصفهان بکاهد.

وی ادامه داد: در این پروژه‌ها شهرداری‌‌های ۷ شهر اقداماتی از جمله آزادسازی تملک و دارایی‌های حاشیه راه و حریم را پیگیری می‌کنند و برای زیرساخت پروژه نیز اقدام خواهند کرد.

منتظری یادآور شد: فازهای بعدی این پروژه قرار است با تفاهم‌هایی که صورت گرفته توسط بخش خصوصی اجرایی شود. در همین پروژه نیز با همکاری که با بخش خصوصی داشتیم قرار شده است کار زیرساخت و ابنیه ایسنگاهی برعهده آن‌ها باشد و در ازای آن برای بخش خصوصی امتیازاتی مثل استفاده از فضای تجاری ایستگاه‌ها در نظر گرفته شود.

شهردار نجف‌آباد مشارکت با وزارت راه و شهرسازی را یک فرصت برای شهرداری‌های سراسر کشور دانست و گفت: اخیرا در نشست عمومی مدیران شهری به این مطلب اشاره کردم و اعتقاد دارم با نگاهی که در وزارت راه  و شهرسازی وجود دارد کلانشهرهای بزرگ می‌توانند بسیاری از مشکلات حمل و نقلی خود را برطرف کند.

وی یادآور شد: احداث خط قطار حومه‌ای اصفهان-نجف آباد به طول ۳۰ کیلومتر با اعتبار ۱۲۰۰ میلیارد تومان اجرا می‌شود که در صورت تأمین منابع از سوی شرکت راه‌آهن و شهرداری‌ها، ۳ ساله به بهره‌برداری می‌رسد. طبق پیش‌بینی‌ها در سال اول بهره‌برداری این پروژه ۶۰ هزار مسافر از طریق این خط‌ آهن جابه‌جا خواهند شد/.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ دی ۹۴ ، ۱۶:۴۷
اکبر بوجاری

عملیات شبه بازسازی محور چاریسه اسپیدان بطول 68 کیلومتر آغاز شد

روح الله آقادوستی رئیس حوزه اسپیدان گفت: در این عملیات که از دهم دیماه 94 آغاز شد، در مجموع 113 هزار تراورس چوبی با بتنی تعویض و نیز 30 هزار متر مکعب بالاست تخلیه خواهد شد.
وی افزایش ضریب ایمنی مسیر را مهم ترین ویژگی این طرح دانست و خاطر نشان کرد: هر تراورس بتنی با وزن 275 کیلوگرم به دلیل سنگینی بیشتر به نسبت تراورس های چوبی استحکام بیشتری برای خطوط ریلی به همراه خواهد داشت، و از نظر ایمنی و ثابت نگهداشتن عرض خط و استقرار، در قیاس با خطوط تراورس چوبی، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

حذف اتصالی در بلاک و جوشکاری طویل در این محور باعث رفع خرابیهای موجود و کاهش استهلاک ادوات نقلیه ریلی و آسایش مسافران خواهد شد.

رئیس حوزه اسپیدان، با بیان این که این طرح سبب مکانیزه کردن نگهداری خطوط ریلی و ایمنی سیرقطارها می شود، اضافه کرد: علاوه بر این، افزایش حجم تردد، امکان افزایش حمل بار محوری، کاهش هزینه نگهداری خطوط و احتراق تراورس بتونی از دیگر مزایای این طرح است.

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۱ دی ۹۴ ، ۱۹:۳۴
اکبر بوجاری

 مصطفی معینی، مدیرعامل شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راه آهن (تراورس) شد


با عنایت به مصوبه مجمع عمومی صاحبان شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راه آهن (تراورس) مصطفی معینی از چهارشنبه 16 دی ماه سال جاری به عنوان یکی از اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل این شرکت جایگزین عبدالحسین کاسمی لنگرودی شد.

مدیرعامل جدید تراورس، دارای کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک با سابقه فعالیت طولانی مدت در حوزه حمل و نقل ریلی است که تا کنون سمت های مختلفی در این حوزه داشته است.

عضو اصلی هیئت مدیره، معاون فنی و زیربنایی راه آهن  و قائم مقام این معاونت، مدیرکل خط و سازه های فنی و معاونت آن، رئیس کارخانجات ماشین آلات مکانیزه، مدیریت پروژه ساخت قطعات و مجموعه های خودرو، مدیریت پروژه های راه  و ماشین آلات راهداری و راهسازی، مدیر پروژه انتقال تهران - تبریز به زیر زمین تنها برخی سمت های معینی، مدیرعامل جدید تراورس است.

تدریس دروس تخصصی خط و ماشین آلات در دانشگاه علم و صنعت، ارایه مقالات در سمینارهای علمی، عضویت و همکاری در انجمن های تخصصی و علمی و عضویت در کمیسیون ها و کمیته های تخصصی حوزه حمل و نقل ریلی از دیگر فعالیت ها و اقدامات معینی محسوب می شود.

شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راه آهن از سال 1371 به موجب ماده واحده قانون تشکیل شرکت راه آهن، به عنوان یکی از شرکت های اقماری راه آهن جمهوری اسلامی ایران تاسیس و در راستای اجرای سیاست های اصل 44 قانون اساسی کشور، از سال 1389 به بخش خصوصی واگذار شد.

سوابق فعالیت و رزومه مدیرعامل جدید تراورس به شرح زیر است:

اهم فعالیت ها و خدمات مدیرعامل جدید تراورس در طول 15 سال گذشته در راه آهن جمهوری اسلامی ایران به شرح زیر است:

مجموع عملکردهای مدیرعامل جدید تراورس از سال 1386 تا 1392:


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ دی ۹۴ ، ۱۳:۵۸
اکبر بوجاری

به منظور افزایش آگاهی و ایمنی در حفاظت از گذرگاهها، همچنین رعایت قوانین و مقررات به هدف پیشگیری از سوانح، پوستر وظایف راهدار بر اساس ماده 30 کتاب مقررات عمومی سیر و حرکت راه آهن ج. ا. ا. به همت کارشناسان دفتر فنی منطقه اراک جهت نصب در راهدارخانه ها تنظیم گردید.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ دی ۹۴ ، ۱۹:۲۰
اکبر بوجاری

 35% سوانح در راه آهن بر روی سوزن ها ایجاد می شود .

 بنابراین در حفظ و نگهداری سوزن بایستی توجّه  خاص نمود معایب سوزن از قبیل :  افتادگی و ناترازی و پیچبندی نامطلوب و تراورس شکسته و لهیدگی ریل پهلوئی ، سایش زبانه و ریل بالی و فاصله ریل هادی با ریل پهلوئی مد نظر قرار گیرد و همچنین پوسته شدن زبانه های سوزن و درجازدگی و لهیدگی ریل پهلوئی سوزن برطرف گردد و تمام پیچهای شل بایستی محکم شود . تراورسهای چوبی بایستی گونیا و تراورسهای شکسته و بالاست نامرغوب تعویض و بالاست کافی داخل سوزن انباشته شود.

 طول عمر مفید سوزن 30 سال است بنابراین حفظ و نگهداری سوزن بایستی بنحوی صورت پذیرد که بتوان بمدت 30 سال از آن بهینه استفاده نمود و هر ماهه حداقل دو بار سوزنها توسط گروهی از متخصصین فنی اعم از کارشناسان علائم – خط - حفاظت ایمنی مورد بازدید قرار گیرد .

ضمناً در این بازدید عرض خط – تراز عرضی و طولی و فاصله تراورسها و پیچبندی و سایش زبانه و لهیدگی ریل پهلوئی مورد کنترل و نظارت قرار گیرد و هر ساله با در نظر گرفتن زیرخالی و افتادگی و ناترازی بایستی به دفعات سوزنها بوسیله ماشین سوزن کوب ، زیرکوبی شود . و بوسیله آزمایش اولتراسونیک و شکستگی غیر قابل دید عینی مورد بازرسی قرار گیرد.

 دو نوع خرابی مهم در ساختار سوزن بر اثر تردد قطارها ایجاد میشود در قسمت اول سوزن بدلیل ناپیوسته بودن در تکیه گاه از سمت زبانه اغلب زیرخالی ایجاد میشود ، و هنگام حرکت قطار ، تراورسها حرکتِ عمودی دارند . و ناپایداری در سوزن  ایجاد میکند . قسمت دوم سوزن که اغلب وسائط نقلیه از خط اصلی عبور مینماید یعنی در قسمت تکه مرکزی در تراورسهای طویل ناترازی بوجود میآید . سرعت در روی سوزن انشعابی در صورتیکه سوزن از هر لحاظ مطلوب و استاندارد باشد نباید سرعت آن که از محاسبه فرمول  بدست میآید تجاوز نماید.

خرابیهای سوزن بیشتر بر اثر حمل بار سنگین بخصوص واگنهای شش محوره و بارگیری غیر اصولی واگنها و همچنین وضعیت نامطلوب شکل هندسی سوزن ، بوجود می آید به هیچوجه نمیتوان تغییر رفتاری و نیروهای دینامیکی روی سوزن را نادیده گرفت بلکه بایستی با تمهیدات لازم با نیروهای وارده مقابله شود . چنانچه نتوان عیوب سوزن را برطرف نمود بایستی مبادرت به تقلیل سرعت روی سوزن نمود .

نوک تیغه سوزن دقیقاً حدود 8 میلیمتر زیر کلاهک ریل بایستی قرار گیرد . در غیر اینصورت سبب خط به خط شدن و خروج  واگن از خط خواهد شد. بمحض سایش ریل بالی تکه مرکزی بیش از هشت میلیمتر ، سطح ریل بالی با نوک قلب سوزن برابر خواهد شد ، در چنین مواقع امکان خط به خط شدن وسیله نقلیه روی تکه مرکزی متحمل است .

قطعات متحرک سوزن اعم از صفحات سرسره و تیغه سوزن نیاز به شستشو و گریسکاری و روغن کاری دارد و هر ماهه حداقل دو بار برابر دستورالعمل صادره نسبت به گریسکاری و شستشو و روغنکاری آن بایستی اقدام گردد . در هر نوبت گریسکاری و بایستی کلیه گریسکاری قبلی را تمیز و جرمهای آلات سوزن بوسیله بُرُس گرفته شود .

وقتی زبانه سوزن پریده یا پوسته پوسته شود بایستی زبانه تعویض شود از آنجائیکه زبانه یدک موجود نیست ناچاراً تأمین زبانه از سوزنهای سالم استفاده و تعویض میشود که در این راستا یک دستگاه سوزن ناقص ، حیف و میل میگردد . اگر سایش زبانه کمتر از یکمتر باشد بایستی بوسیله جوشکاری مرمت شود . که قبلاً این تجربه در منطقه اصفهان آزمایش گردید ، ریل پهلوئی زبانه هنگام عبور قطار تمام نیروی قطار را تحمل میکند ، اگر ریل پهلوئی و یا بانداژ  چرخ سایش و درجازدگی داشته باشد ، قسمتی از بار را تیغه سوزن که با بانداژ و تیزی پروفیل چرخ درگیر و تماس دارد تحمیل میشود.

تکه مرکزی سوزن که وظیفه آن هدایت چرخ واگن در تقاطع میباشد طول عمر مفید آن  براساس تردد قطار و حمل بار محوری بستگی دارد . اگر حد متوسط حمل بار در 24 ساعت بمقدار 60 هزار تن باشد عمر تکه مرکزی هشت سال خواهد بود و بایستی پس از هشت سال تکه مرکزی تعویض شود . تکه مرکزی از یک قطعه و دو ریل بالی تشکیل شده و ریلهای بالی عموماً در امتداد دو ریل سوزن قرار دارد . ریلهای هادی در طرفین تکه مرکزی مقابل ریل پهلوئی گرفته و فاصله آن تا ریل پهلوئی 41 میلیمتر است و ارتفاع آن کمی بالاتر از ریل پهلوئی می باشد از لغزش بانداژ چرخ روی نوک تکه مرکزی جلوگیری مینماید . وسیله نقلیه در حین عبور ،‌نیروهای دینامیکی بر حسب شکل هندسی ، به سوزن وارد میکند جهت خنثی شدن این نیرو بایستی سوزن از هر نظر استاندارد و پایداری داشته باشد . 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۰ دی ۹۴ ، ۲۲:۱۵
اکبر بوجاری


زمان تحویل ریل ملی با نرخ‌های وارداتی/ تامین نیاز ریلی با تولیدات شرکت ذوب‌آهن/ پیشرفت ۸۵ درصدی پروژه تولید ریل ملی

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ذوب‌آهن ضمن اعلام پیشرفت ۸۵ درصدی پروژه تولید ریل ملی٬ از تحویل اولین سری از این محصول در دهه فجر خبر داد.

منصور یزدی‌زاده معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ذوب‌آهن درباره آخرین وضعیت روند تولید ریل ملی در کارخانه ذوب‌آهن اصفهان گفت: روند تولید ریل با وجود مشکلات فراوان از جمله نبود نقدینگی و وضعیت نامطلوب واحد تولید فولاد در حال اجرا است و امیدواریم اولین سری از ریل ملی در دهه فجر آماده بهره‌برداری شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر میزان پیشرفت تولید ریل ملی در مرز ۸۵ درصدی است٬ افزود: از ارگان‌های فراوانی برای تأمین نقدینگی این پروژه ملی درخواست کمک داشته‌ایم ولی متأسفانه به دلیل شرایط نامناسب بازار و رکود حاکم در اقتصاد کشور حمایت جدی از این پروژه صورت نگرفته است.

یزدی‌زاده با یادآوری انعقاد سه‌جانبه تفاهم‌نامه تولید ریل ملی میان سه وزارتخانه راه و شهرسازی٬ تعاون٬ کار و رفاه اجتماعی و صنعت٬ معدن و تجارت ادامه داد: چنانچه این تفاهم‌نامه تبدیل به قراردادی پیش‌فروش می‌شد کمک بزرگی به پروژه می‌کرد چراکه می‌توانست هم بخشی از نقدینگی پروژه را تأمین کند و هم موجب دلگرمی شرکت ذوب‌آهن می‌شد؛ البته مسئولان ریلی کشور از جمله مدیرعامل شرکت راه‌آهن فردی با رویکرد حمایت از صنعت ملی هستند و ما از این بابت دلگرمی داریم.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ذوب‌آهن با بیان اینکه مصرف ریل کشور سالانه بیشتر از ۴۰ هزار تن نیست٬ یادآور شد: با راه‌اندازی خط تولید ریل ملی این ظرفیت وجود دارد که برای فروردین‌‌ماه نیاز سالانه راه‌آهن کشور تأمین شود.

وی وعده داد که شرکت ذوب آهن نیاز ریلی کشور در سال ۹۵ را به طور کامل پوشش می‌دهد و از مسئولان درخواست کرد که با توجه به نیاز ارزی برای تولید ریل ملی٬ مبالغ در نظر گرفته شده برای واردات ریل به شرکت ذوب‌آهن پرداخت شود تا پروژه بهره‌برداری از ریل ملی تسریع شود.

یزدی‌زاده ادامه داد: ظرفیت اسمی شرکت ذوب‌آهن برای تولید ریل ۴۰۰ هزار تن در سال بوده و قطعا اگر این محصول تولید داخلی در داخل کشور امتحانش را پس دهد و استقبال خوبی از آن صورت گیرد می‌توان برنامه صادرات این محصول را نیز برنامه‌ریزی کرد.

این مقام مسئول در شرکت راه‌آهن در پاسخ به این پرسش که هزینه تولید این محصول در قیاس با محصولات خارجی به چه صورت است٬ گفت: قطعا هزینه تمام شده تولید ریل در شرکت ذوب‌آهن در مقایسه با شرکت‌های مشابه خارجی که چندین سال ریل تولید می‌کنند٬ بیشتر است و ما نیز این انتظار را نداریم که محصول تولیدی شرکت ذوب آهن با هزینه تمام شده خریداری شود بلکه ریل ملی را با همان مبلغ ریل‌های وارداتی تحویل شرکت راه‌آهن می‌دهیم.

وی درباره میزان اشتغال ایجاد شده در این خط تولید٬ گفت: به ازای هر یک میلیون تن فولاد هزار نفر به صورت مستقیم و هزار و ۵۰۰ نفر نیز به صورت غیر مستقیم مشغول به کار می‌شوند.

یزدی‌زاده اظهار کرد: این محصول می‌تواند از خروج ارز از کشور جلوگیری کند و در شرایط تحریم و گرانفروشی نیز قابل اتکا است و ابعاد فراوان تجاری و بازرگانی دارد که نقطه اتکایی است که قدرت چانه‌زنی را  نیز افزایش می‌دهد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ذوب‌آهن تأکید کرد: روند پیشرفت پروژه روند مطلوبی است و ریل ملی در مقطع کنونی در مرحله نصب و راه‌اندازی است.

طبق گفته مدیرعامل شرکت راه‌آهن حمل و نقل ریلی کشور مجموعا نیاز به ۷۰۰ هزار تن ریل به دلیل عقب افتادگی‌هایی که در گذشته وجود داشت٬ دارد و به محض آماده شدن ریل ملی قابل استفاده از تولیدات شرکت ذوب آهن٬ از این محصول استفاده خواهد شد./


۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۶ دی ۹۴ ، ۱۴:۰۵
اکبر بوجاری