35% سوانح در راه آهن بر روی سوزن ها ایجاد می شود .
بنابراین در
حفظ و نگهداری سوزن بایستی توجّه خاص نمود
معایب سوزن از قبیل : افتادگی و ناترازی و
پیچبندی نامطلوب و تراورس شکسته و لهیدگی ریل پهلوئی ، سایش زبانه و ریل بالی و فاصله
ریل هادی با ریل پهلوئی مد نظر قرار گیرد و همچنین پوسته شدن زبانه های سوزن و
درجازدگی و لهیدگی ریل پهلوئی سوزن برطرف گردد و تمام پیچهای شل بایستی محکم شود .
تراورسهای چوبی بایستی گونیا و تراورسهای شکسته و بالاست نامرغوب تعویض و بالاست
کافی داخل سوزن انباشته شود.

طول عمر مفید سوزن 30 سال است بنابراین حفظ و
نگهداری سوزن بایستی بنحوی صورت پذیرد که بتوان بمدت 30 سال از آن بهینه استفاده
نمود و هر ماهه حداقل دو بار سوزنها توسط گروهی از متخصصین فنی اعم از کارشناسان
علائم – خط - حفاظت ایمنی مورد بازدید قرار گیرد .
ضمناً در این بازدید عرض خط –
تراز عرضی و طولی و فاصله تراورسها و پیچبندی و سایش زبانه و لهیدگی ریل پهلوئی
مورد کنترل و نظارت قرار گیرد و هر ساله با در نظر گرفتن زیرخالی و افتادگی و
ناترازی بایستی به دفعات سوزنها بوسیله ماشین سوزن کوب ، زیرکوبی شود . و بوسیله
آزمایش اولتراسونیک و شکستگی غیر قابل دید عینی مورد بازرسی قرار گیرد.
دو نوع خرابی مهم در
ساختار سوزن بر اثر تردد قطارها ایجاد میشود در قسمت اول سوزن بدلیل ناپیوسته بودن
در تکیه گاه از سمت زبانه اغلب زیرخالی ایجاد میشود ، و هنگام حرکت قطار ، تراورسها
حرکتِ عمودی دارند . و ناپایداری در سوزن
ایجاد میکند . قسمت دوم سوزن که اغلب وسائط نقلیه از خط اصلی عبور مینماید
یعنی در قسمت تکه مرکزی در تراورسهای طویل ناترازی بوجود میآید . سرعت در روی سوزن
انشعابی در صورتیکه سوزن از هر لحاظ مطلوب و استاندارد باشد نباید سرعت آن که از
محاسبه فرمول
بدست
میآید تجاوز نماید.
خرابیهای سوزن بیشتر بر اثر حمل
بار سنگین بخصوص واگنهای شش محوره و بارگیری غیر اصولی واگنها و همچنین وضعیت
نامطلوب شکل هندسی سوزن ، بوجود می آید به هیچوجه نمیتوان تغییر رفتاری و نیروهای
دینامیکی روی سوزن را نادیده گرفت بلکه بایستی با تمهیدات لازم با نیروهای وارده
مقابله شود . چنانچه نتوان عیوب سوزن را برطرف نمود بایستی مبادرت به تقلیل سرعت
روی سوزن نمود .
نوک تیغه سوزن دقیقاً حدود 8
میلیمتر زیر کلاهک ریل بایستی قرار گیرد . در غیر اینصورت سبب خط به خط شدن و
خروج واگن از خط خواهد شد. بمحض سایش ریل
بالی تکه مرکزی بیش از هشت میلیمتر ، سطح ریل بالی با نوک قلب سوزن برابر خواهد شد
، در چنین مواقع امکان خط به خط شدن وسیله نقلیه روی تکه مرکزی متحمل است .
قطعات متحرک سوزن اعم از صفحات
سرسره و تیغه سوزن نیاز به شستشو و گریسکاری و روغن کاری دارد و هر ماهه حداقل دو
بار برابر دستورالعمل صادره نسبت به گریسکاری و شستشو و روغنکاری آن بایستی اقدام
گردد . در هر نوبت گریسکاری و بایستی کلیه گریسکاری قبلی را تمیز و جرمهای آلات
سوزن بوسیله بُرُس گرفته شود .
وقتی زبانه سوزن پریده یا پوسته
پوسته شود بایستی زبانه تعویض شود از آنجائیکه زبانه یدک موجود نیست ناچاراً تأمین
زبانه از سوزنهای سالم استفاده و تعویض میشود که در این راستا یک دستگاه سوزن ناقص
، حیف و میل میگردد . اگر سایش زبانه کمتر از یکمتر باشد بایستی بوسیله جوشکاری
مرمت شود . که قبلاً این تجربه در منطقه اصفهان آزمایش گردید ، ریل پهلوئی زبانه
هنگام عبور قطار تمام نیروی قطار را تحمل میکند ، اگر ریل پهلوئی و یا بانداژ چرخ سایش و درجازدگی داشته باشد ، قسمتی از بار
را تیغه سوزن که با بانداژ و تیزی پروفیل چرخ درگیر و تماس دارد تحمیل میشود.
تکه مرکزی سوزن که وظیفه آن
هدایت چرخ واگن در تقاطع میباشد طول عمر مفید آن
براساس تردد قطار و حمل بار محوری بستگی دارد . اگر حد متوسط حمل بار در 24
ساعت بمقدار 60 هزار تن باشد عمر تکه مرکزی هشت سال خواهد بود و بایستی پس از هشت
سال تکه مرکزی تعویض شود . تکه مرکزی از یک قطعه و دو ریل بالی تشکیل شده و ریلهای
بالی عموماً در امتداد دو ریل سوزن قرار دارد . ریلهای هادی در طرفین تکه مرکزی
مقابل ریل پهلوئی گرفته و فاصله آن تا ریل پهلوئی 41 میلیمتر است و ارتفاع آن کمی
بالاتر از ریل پهلوئی می باشد از لغزش بانداژ چرخ روی نوک تکه مرکزی جلوگیری
مینماید . وسیله نقلیه در حین عبور ،نیروهای دینامیکی بر حسب شکل هندسی ، به سوزن
وارد میکند جهت خنثی شدن این نیرو بایستی سوزن از هر نظر استاندارد و پایداری
داشته باشد .